Mentornak lenni…
2018-02-12
A gyerekek árvaházat vagy kutyamenhelyet támogatnának
2018-04-23

Kezdettől arra törekszünk, hogy a gyerekek nálunk játszva tanuljanak, élvezzék a foglalkozásainkat, miközben minél több tudást szereznek. A mostani tanévtől álltunk rá arra, hogy egy-egy témát részletesebben körüljárjunk, több alkalmat szentelve rá jobban elmélyítsük a gyerekekben azt. Közben igyekszünk a tanulás eszközeit, módszereit is színesíteni, és nemcsak azért, hogy a gyerekek élvezzék, hanem mert hiszünk abban, hogy a tanulásnak ez az élvezetes formája sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, iskolai módszerek. Egyre színesedő eszköztárunkkal szeptember óta tanultunk már a bolygókról, a Földről, a vízi- és szárazföldi állatokról. Legutóbb, február elejétől március elejéig az emberi test kerül sorra. Ezt a hónapot a szokásosnál is jobban sikerült dokumentálni, ezért most egy kicsit részletesebben is bemutatjuk, hogyan telik el nálunk egy tematikus hónap.

Az emberi testről általában

Az első foglalkozáson előbb játékosan és beszélgetve kívülről vettük szemügyre a testünket. Aztán a gyerekeket körberajzolva alakítottuk ki az emberi test körvonalait, és ebben helyeztük el a főbb szerveket. Itt kellett úrrá lennünk a nemi szervek által kiváltott általános jókedven, ám igyekeztünk megértetni velük, hogy minden testrészünk fontos szerepet tölt be, természetes részünk, és ahogy nem nevetünk a szívünkön, úgy a húgyhólyagnak vagy a nemi szerveknek sem kell pirulást vagy nevetést kiváltaniuk.

A testet behálózó rendszerek, avagy a véres foglalkozás

A második foglalkozáson három csoportra osztottuk a gyerekeket. Az egyik csapat egy felnőtt segítségével a vérkeringés témáját dolgozta fel, a második az érzékelésről, idegrendszerről, a harmadik pedig a csontozatunkról tanult. Mindhárom csapat kapott színes ábrákat, amik beszélgetve segítettek megérteni a témát, kirakóst, kvízt, csoportosítós, párválasztós feladatokat, és mindhárom csapat kapott egy tapasztaláson alapuló megoldást. Az érzékelés-idegrendszer csapat bekötött szemmel tapintott, szagolt és ízlelt, a vérkeringés csapat vér-modellt készített, a csontváz csapat pedig papír csontvázat. Ezután ők is belehelyezkedtek a tanítói szerepbe, és a saját témájukat elmagyarázták a többieknek. Ez a különös helyzet nagyon fellelkesítette őket, némelyikük olyan nagy lelkesedéssel ismertette a nemrég tanultakat, mintha már az anyatejjel szívta volna magába. Egyik önkéntesünk így számolt be erről: “Az én megfigyelésem szerint ezen a napon az aktív munka nagyon fellelkesítette őket. Pl. A vér modellezése az én csapatomban. Ugyanakkor az is, hogy a tanár szerepébe helyezkedve magyarázhattak, kérdezhettek a társaiktól. Persze a lelkesedés nem mindenkinél mutatkozott meg ugyanolyan mértékben. Vannak a téma iránt nagyon elkötelezettek, érdeklődőek.  A többség a gyakorlatok levezetésében is kivette a részét. Voltak olyanok is , akiknek a kíváncsiságát nehezen vagy alig lehetett fenntartani.” Hát igen, még ilyen kis csoportban sem tudunk mindenkinek  maximálisan a kedvére tenni, de igyekszünk. 🙂

Egészséges fogak, egészséges ételek

Ezen a délutánon kis csoportokban, színes képek, játékos feladatok segítségével beszélgettünk az egészséges ételekről és a fogak egészségéről. A “tanulás” után egészséges uzsonnát készítettünk: ropogós zöldségeket, túrókrémes szendvicset és cukormentes limonádét, teát. A végén mindenki kapott fogkefét, hogy otthon is tudjanak gyakorolni.

Tudományos-játékos

A záró alkalmon már szinte tudományos magasságokba kísérte a gyerekeket egyik legfiatalabb önkéntesünk. Nem is volt könnyű a téma, neki mégis sikerült a gyerekek számára élvezetesen bemutatni, hogyan történik az emésztés és hogyan hasznosítja a szervezetünk az ételt. A foglalkozást ezért is kezdtük az uzsonnával, hisz evés közben volt alkalmunk átbeszélni a táplálék útját. Utána egy képekben gazdag vetítés mentén magyarázta el az emésztés folyamatát fiatal előadónk. A legnagyobb sikere a csontvázon kívül két modellnek volt. Az egyik a tüdő működését mutatta be, a másik pedig azt, hogy újraélesztéskor – a sziv kompressziójával – hogyan keringet a szervezet.

Hogy csináljuk?
A foglalkozások általában több mint másfél órásak, mégis aktívan és jókedvvel csinálják végig a gyerekek, akiknek többsége az iskolában csak a túlélésre játszik. Persze emögött elég komoly munkája van az önkénteseinknek. Az anyagok és ötletek gyűjtése, szerkesztése, rendszerezése, a foglalkozások tematikájának felépítése, az alapanyagok beszerzése szeptember óta minden héten sok-sok önkéntes órát jelent mindannyiunknak iskola, család, munka mellett. Mégis úgy érezzük, megéri a belerakott energiát, különösen olyankor, amikor az egyes foglalkozásokon elhangzottakat még a következő napokban, hetekben is élvezettel idézik fel a gyerekek.

Forrásaink:
A foglalkozásaink tervezéséhez a saját ötleteink mellett más tapasztalt szakemberek, kreatív pedagógusok és szülők online megtalálható ötleteit is felhasználtuk. Mások mellett köszönjük az ötletet:

Sucika – Borsod megyei tanítónő blogja

Óvónők.hu

 Osztályfőnök.hu

Igazgyöngy Alapítvány Toldi tanoda

Hozzászólás zárolva