Rákapcsolunk az olvasásra

Adj akkor is, ha kevés van
2019-01-16
Jótékonysági játékbörze a gyerekek javára
2019-04-27

dav

Kezdettől éreztük, hogy az olvasás a kulcs. Hogy ebben kell segítenünk a gyerekeket, hiszen enélkül a felsőbb osztályokban, aztán a felnőtt életben sem boldogulhatnak igazán. Sokat tettünk ezért eddig is, de nem elég. Nagyobb sebességre kell kapcsolnunk.

Az oktatáskutató szerint a magyar iskolások negyede funkcionális analfabétaként hagyja el az iskolarendszert. Ez azt jelenti, hogy a betűket ismerik, talán össze is tudják olvasni őket, de összefüggő szövegeket nem tudnak értelmezni. Pedig erre legkorábban a felső tagozaton mindenképpen szükségük van. Aztán a mindennapi életben még inkább. Nemcsak azért, hogy könyveket olvashassanak, bár ez is rendkívül fontos lenne. Olvasás tudás nélkül nem fognak tudni megérteni egy szerződést, felszólítást, tájékoztatót sem. Kapaszkodók nélkül maradnak. Nekünk kötelességünk mindent megtenni azért, hogy legalább a hozzánk járó gyerekekkel ez ne történjen meg. És jó lenne, ha nem kellene megállnunk 10-15 gyereknél, hanem még ennél is többet érhetnénk el a tevékenységi helyünkön.

Első lépéseink az olvasás fejlesztés útján

dav

Mentorokat toboroztunk azok mellé a gyerekek mellé, akik leginkább le voltak maradva a kortársaiktól. Ezekkel a gyerekekkel heti egyszer tanul egy felnőtt a szükségleteiket figyelembe véve. Minden csoportos foglalkozásba becsempészünk olvasós feladatokat. Bár ilyenkor nehezebb külön odafigyelni azokra, akik a leginkább le vannak maradva, és ilyenkor ők a könnyebb utat választva kibújnak sokszor a feladat alól.

De úgy tűnt, ez nem elég, ezért úgy döntöttünk, nagyobb fokozatra kapcsolunk. Ebben sokat segített, hogy bepillantást nyertünk az Igazgyöngy Alapítvány hasonló célt szolgáló módszereibe tavaly év végén. Aztán idén januártól elkezdtek a tanulópárok főleg az olvasásra koncentrálni. Beláttuk, hogy heti egyszer nem lehet minden tantárgyból haladni. Az olvasás a legfontosabb. Kísérletezünk, keressük azokat a módszereket, amelyekkel áttörjük a gátakat, elindul a fejlődés, és még a lelkesedés is megmarad. Keressük a témákat, amiről szeretnek a gyerekek olvasni. Kis történeteket keresünk, amiket könnyebb feldolgozni, és érdekesebbek, mint a tankönyv. Olyan alternatív eszközöket vetünk be, mint a betűkártyák vagy az online játékok. Játszunk a betűkkel és a szavakkal, hogy észrevétlenül, élvezetesen rögzüljenek. Visszamegyünk az alapokhoz, újra tanuljuk a betűket, rajzoljuk őket, memorizáljuk. Mert sokszor ott, az elején maradt le a gyerek, és már képtelen bepótolni, mert az osztály rég túlhaladt rajta.

Fontos, hogy fenntartsuk a motivációt. Legyenek sikerélmények. Ezért kellenek a jól feldolgozható, érdekes történetek, aminek könnyű és élvezetes a végére érni. És kell a jutalom is, az érzés, hogy van miért dolgozni. Ezért elkezdtünk kitűzőket gyártani. A különböző színű, Betűvarázsló kitűzőket akkor kaphatják meg a gyerekek, ha egy előre meghatározott szintet elértek az olvasásból. Szeretnénk használni azokat a könyvsorozatokat, amiket kifejezetten olvasni tanulóknak szánnak. Elérni, hogy minél több gyereknél meglegyen a sikerélmény: kiolvastam egy könyvet.

Egyelőre teszteljük a koncepciót, a módszereket, figyeljük, hogy melyik gyereknél, mi válik be. Mert különböző szinten vannak, és különböző a háttér is, amiből jönnek. Hiszen nem csak a tudás, a képesség számít, hanem az is, otthonról mit kaptak, milyen mintát, milyen szókincset.

Olvasni jó, olvasni kell

dav

Szeretnénk nekik kedvet csinálni az olvasáshoz, mert tudjuk, milyen jó. Mennyi csodát rejtenek a könyvek. Mennyivel több lehetőség vár arra, aki képes olvasni és tanulni. Mennyire fontos mindez az életben, és micsoda áthághatatlan korlát a betűk nem ismerete.

Szeretnénk megtanítani minél több gyereket olvasni. És ebbe hajlandóak vagyunk sok energiát belefektetni, minél több erőforrást erre a területre csoportosítani. Bízunk benne, hogy lesz, aki mellénk áll ebben a küzdelemben.

Hozzászólás zárolva